Saygın C&C 'in sitesinde yazan bir makaleye göre; subliminal mesajlar ile yapılan bir reklamın amacı, tüketicinin zihnine gizli mesaj ve resimler gönderilerek sıradan bir reklamdan daha fazla bir etki bırakmaktır deniyor. Bunun bilinçli olarak ilk kullanıldığını, 1950'li yıllarda Amerika Birleşik Devletleri'inde James Vicary adlı bir reklamcının yaptığı bir deneyde görüyoruz. Deneyi özetleyecek olursak: oynatılan bir fimin arasına saliselik görüntüler halinde "patlamış mısır ye" ve "Kola iç" sloganları çıkıyordu. Hızı nedeniyle izleyici bu yazıları algılayamıyor ancak bilinçaltına hitap etmesi nedeniyle Kola satışlarının %18.1, patlamış mısırlarının %57.7 arttığını iddia etti. Tabi insanların çoğu sadece bir ürünün reklamını görüp de hemen o ürünü alma eyleminde bulunmaz diyor makalede; Ancak ihtiyaç durumunda ve iki ürün arasından bir tanesini seçeceksek bilinçaltının etkisini görüyormuşuz.
Günümüzde bilinçaltı reklamcılığı Amerika ve İngiltere gibi pekçok ülkede yasaklandı. Bunun bir sebebi farkındalığımızın olduğu bilincin, bilinçaltımıza oranı binde birmiş. Peki saliselik bir görüntüyü tam göremeden bile nasıl etkisinde kalabiliyoruz? Yapılan deneylerin gerçekleri ne kadar yansıttığı hala tartışılıyor.
Bilinçaltımızın aslında ne kadar kontrolümüzün dışında etkilendiğini ve aslında düşüncelerimizin o kadar da kontrolümüzde olmadığını bu örnek videodan anlayabiliriz. Dikkatinizi çekerim, bu videoda örneklem olarak iki tane reklamcıyı kullanıyorlar. Yani bu işin içinde olup zihin manipülasyonu hakkında bilgi sahibi insanlar...
Ümit Hayim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder